Bon dissabte amics i amigues! Ja
tornem a ser aquí...
Avui us presentem un slideshare creat
per José Efrén Marmolejo Vega, José Efrén Marmolejo Valle i Edgar Altamiro tots
ells professors de la Unitat Acadèmica de Matemàtiques de la Universitat Autònoma
de Guerrero (Monterrey).
Aquesta presentació ens parla de la
importància de les TIC a l’escola en
l’ensenyament de diferents àrees i continguts
i de com ho poden fer els mestres per utilitzar-les.
Primerament ens recorda de la
importància que tenen avui en dia les tecnologies de la informació i la
comunicació ja que tots nosaltres estem envoltats de totes elles.
Ens diuen, que les TIC serveixen per l’ensenyança
pedagògica per tal d’estimular la creativitat dels alumnes, augmentar-los-hi
l’interès per aprendre, fomentar el desenvolupament intel·lectual d’aquests i
apropiar-los-hi els coneixements. D’altra banda, també són una eina útil per
ensenyar, ja que tenen un gran valor de construcció de coneixement i d’eficiència
pràctica. Tot això, implica que els docents hagin de decidir el disseny més
adequat pels productes multimèdia que utilitzin.
Seguidament ens diuen quatre raons per
tal d’incorporar les TIC a l’aula, són les següents:
- Perquè els nens i nenes actuals són usuari habituals de les TIC.
- Perquè l’escola ha d’alfabetitzar i desenvolupar diferents competències i habilitats d’ús de les TIC preparant els alumnes per una societat futura.
- Perquè l’escola s’ha d’adaptar i seguir la cultura i la tecnologia de l’època en que vivim.
- Perquè les TIC poden ajudar a innovar i millorar els processos d’ensenyança i aprenentatge.
A continuació ens expliquen com poden
utilitzar les TIC els docents i els alumnes. Pel que fa als docents, aquests
poden utilitzar-les per fer programacions, fitxes d’activitats, proves, etc.,
per realitzar i penjar diferents materials a la xarxa perquè el seu alumnat el
pugui utilitzar i com ajuda a les explicacions que realitzen a la classe. Els
alumnes, en canvi, les poden utilitzar per aprendre a buscar, seleccionar i
analitzar informació per tal de poder-la utilitzar, per adquirir les
competències i habilitats necessàries de les TIC i per realitzar diferents
activitats d’aprenentatge.
Però....per on ha de començar el
mestre a l’hora de treballar les TIC? En aquesta presentació ens ho
especifiquen en passos:
- Entrar a internet i buscar llocs web educatius.
- Elaborar una base de dades personal amb direccions webs educatives interessants.
- Seleccionar diferents activitats web per tal de que els alumnes les puguin realitzar.
- Planificar la realització de l’activitat. Preguntant-se les següents qüestions: Què vols que aprenguin?, On i quan realitzaran l'activitat? i Quina organització tindrà la classe?.
- Realitzar les diferents activitats escollides amb els alumnes.
- Valorar l’experiència després de realitzar-la. Els mestres es poden plantejar les següents preguntes:
·
De
què ha anat l’activitat?
·
Ha
servit per assolir els objectius plantejats?
·
Quin
comportament, implicació i actitud han tingut els alumnes?
·
Quins
problemes i incidències hi ha hagut?
·
Quins
aspectes s’hauran de canviar?
Un cop explicats aquests punts, els
autors ens fan diferents propostes de software gratuït per tal de desenvolupar
diferents activitats didàctiques a l’aula utilitzant les TIC. Ens parlen de les
webquest, dels fòrums de discussió, del Clic 3.0 i del JClic i de les
webquestion2. A continuació expliquem una mica de què tracten:
- Webquest: són unitats didàctiques basades en el descobriment de l’alumnat a través d’un treball web. Es pot o bé buscar una webquest ja realitzada i treballar amb ella o bé crear-ne una.
- Fòrums de discussió: espais web que serveixen per fomentar el debat i aportar idees de temes específics.
- Clic 3.0 i JClic: programes web per realitzar diferents activitats i jocs com per exemple sopa de lletres , associacions, trencaclosques, etc.
- Webquestion2: recurs web que serveix per realitzar i formular qüestionaris.
Finalment, els autors del slideshare
extreuen 5 conclusions sobre les TIC i la seva importància a l’aula. Són les
següents:
- Avui en dia és molt important integrar i utilitzar pedagògicament les TIC en la docència.
- La tecnologia sola no tindrà cap efecte màgic a la millora de l’ensenyança i la investigació, fa falta que hi treballem nosaltres.
- El més rellevant és la metodologia d’ensenyança no la tecnologia utilitzada.
- Hem d’innovar l’educació pedagògicament.
- La innovació de les tecnologies és ràpida però el procés d’innovació pedagògica és lent, es fa a través d’ assaig-error.
Fins aquí la nostra entrada d’avui,
esperem que us sigui útil. Personalment penso que se’n poden extreure moltes
idees per treballar les TIC a l’aula i sobretot per treballar l’àrea de les
matemàtiques amb aquest recurs.
Que acabeu de passar un bon cap de
setmana!
Laura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada