dissabte, 10 de maig del 2014

Ús de les TIC com a eina pedagògica en l'ensenyança



Bon dissabte amics i amigues! Ja tornem a ser aquí...


Avui us presentem un slideshare creat per José Efrén Marmolejo Vega, José Efrén Marmolejo Valle i Edgar Altamiro tots ells professors de la Unitat Acadèmica de Matemàtiques de la Universitat Autònoma de Guerrero (Monterrey).


Aquesta presentació ens parla de la importància de les TIC a  l’escola en l’ensenyament de diferents àrees i continguts  i de com ho poden fer els mestres per utilitzar-les.


Primerament ens recorda de la importància que tenen avui en dia les tecnologies de la informació i la comunicació ja que tots nosaltres estem envoltats de totes elles.


Ens diuen, que les TIC serveixen per l’ensenyança pedagògica per tal d’estimular la creativitat dels alumnes, augmentar-los-hi l’interès per aprendre, fomentar el desenvolupament intel·lectual d’aquests i apropiar-los-hi els coneixements. D’altra banda, també són una eina útil per ensenyar, ja que tenen un gran valor de construcció de coneixement i d’eficiència pràctica. Tot això, implica que els docents hagin de decidir el disseny més adequat pels productes multimèdia que utilitzin.


Seguidament ens diuen quatre raons per tal d’incorporar les TIC a l’aula, són les següents:
  •  Perquè els nens i nenes actuals són usuari habituals de les TIC.
  • Perquè l’escola ha d’alfabetitzar i desenvolupar diferents competències i habilitats d’ús de les TIC preparant els alumnes per una societat futura.
  • Perquè l’escola s’ha d’adaptar i seguir la cultura i la tecnologia de l’època en que vivim. 
  • Perquè les TIC poden ajudar a innovar i millorar els processos d’ensenyança i aprenentatge.
A continuació ens expliquen com poden utilitzar les TIC els docents i els alumnes. Pel que fa als docents, aquests poden utilitzar-les per fer programacions, fitxes d’activitats, proves, etc., per realitzar i penjar diferents materials a la xarxa perquè el seu alumnat el pugui utilitzar i com ajuda a les explicacions que realitzen a la classe. Els alumnes, en canvi, les poden utilitzar per aprendre a buscar, seleccionar i analitzar informació per tal de poder-la utilitzar, per adquirir les competències i habilitats necessàries de les TIC i per realitzar diferents activitats d’aprenentatge.


Però....per on ha de començar el mestre a l’hora de treballar les TIC? En aquesta presentació ens ho especifiquen en passos:
  1. Entrar a internet i buscar llocs web educatius.
  2. Elaborar una base de dades personal amb direccions webs educatives interessants. 
  3. Seleccionar diferents activitats web per tal de que els alumnes les puguin realitzar. 
  4. Planificar la realització de l’activitat. Preguntant-se les següents qüestions: Què vols que aprenguin?, On i quan realitzaran l'activitat? i Quina organització tindrà la classe?.
  5. Realitzar les diferents activitats escollides amb els alumnes.  
  6. Valorar l’experiència després de realitzar-la. Els mestres es poden plantejar les següents preguntes:

·         De què ha anat l’activitat?

·         Ha servit per assolir els objectius plantejats?

·         Quin comportament, implicació i actitud han tingut els alumnes?

·         Quins problemes i incidències hi ha hagut?

·         Quins aspectes s’hauran de canviar?


Un cop explicats aquests punts, els autors ens fan diferents propostes de software gratuït per tal de desenvolupar diferents activitats didàctiques a l’aula utilitzant les TIC. Ens parlen de les webquest, dels fòrums de discussió, del Clic 3.0 i del JClic i de les webquestion2. A continuació expliquem una mica de què tracten:

  •   Webquest: són unitats didàctiques basades en el descobriment de l’alumnat a través d’un treball web. Es pot o bé buscar una webquest ja realitzada i treballar amb ella o bé crear-ne una.

  • Fòrums de discussió: espais web que serveixen per fomentar el debat i aportar idees de temes específics.

  • Clic 3.0 i JClic: programes web per realitzar diferents activitats i jocs com per exemple sopa de lletres , associacions, trencaclosques, etc.

  • Webquestion2: recurs web que serveix per realitzar i formular qüestionaris.

Finalment, els autors del slideshare extreuen 5 conclusions sobre les TIC i la seva importància a l’aula. Són les següents:

  •  Avui en dia és molt important integrar i utilitzar pedagògicament les TIC en la docència.

  •  La tecnologia sola no tindrà cap efecte màgic a la millora de l’ensenyança i la investigació, fa falta que hi treballem nosaltres.

  •  El més rellevant és la metodologia d’ensenyança no la tecnologia utilitzada.

  • Hem d’innovar l’educació pedagògicament.

  •  La innovació de les tecnologies és ràpida però el procés d’innovació pedagògica és lent, es fa a través d’ assaig-error.

Fins aquí la nostra entrada d’avui, esperem que us sigui útil. Personalment penso que se’n poden extreure moltes idees per treballar les TIC a l’aula i sobretot per treballar l’àrea de les matemàtiques amb aquest recurs.


Que acabeu de passar un bon cap de setmana!

Laura.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada